POZYCJA ?BIUROWA?

Jeśli na co dzień pracujesz przy komputerze niemal na pewno wykonujesz swoją pracę w nieprawidłowej pozycji i nadmiernie obciążasz swój kręgosłup. Jaka jest zatem prawidłowa postawa?

  • Nie garb się! Ale też nie siedź wyprostowany jak struna – lekarze z kanadyjskiego University of Alberta Hospital stwierdzili, że najbezpieczniejszą pozycją dla naszego kręgosłupa jest odchylenie się do tyłu tak, by kąt między plecami a siedziskiem krzesła wynosił ok. 135 stopni, i jednoczesne rozluźnienie mięśni. Siedząc prosto, czyli pod kątem 90 stopni do siedziska, silnie obciążamy zarówno kręgosłup, jak i wiązadła. To właśnie w tej pozycji najczęściej dochodzi do przemieszczania się krążków międzykręgowych, czyli tak zwanego popularnie wypadaniem dysku.
  • Optymalna odległość brzucha od klawiatury wynosi ok. 20 ? 30 cm, w zależności od długości naszych rąk. Siedząc zbyt blisko lub zbyt daleko wymuszamy nieprawidłową pozycję, obciążamy nie tylko nasz kręgosłup, lecz również łokcie i nadgarstki.
  • Zwróć uwagę, na czym siedzisz ? krzesła biurowe pozwalają na regulację wysokości siedziska, podłokietników, kąta nachylenia oparcia względem siedziska, oraz zapewniają odpowiednio wyprofilowane podparcie dla lędźwi i wysokie oparcie dla głowy.
    Ustaw fotel tak, by Twoje stopy opierały się o podłogę, ale łydki nie były wciśnięte pod siedzisko. Środek monitora nie powinien znajdować się na wysokości oczu lecz nieco poniżej, ? dzięki temu nie narażamy naszego karku i ramion na sztywnienie i napięcia. Ręce spoczywające na podłokietnikach muszą umożliwiać swobodne oparcie dłoni na klawiaturze bez uginania nadgarstka.
  • Rozciągnij się w fotelu ? to doskonałe rozwiązanie dla osób, które nie mogą opuścić swojego miejsca pracy.
    • Przyciągnij brodę do klatki piersiowej, napinając mięśnie. Wytrzymaj 3 sekundy, następnie odpuść i rozluźnij mięśnie. Odegnij głowę do karku. Wytrzymaj 3 sekundy, następnie odpuść i rozluźnij mięśnie. Powtórz ćwiczenie kilka razy.
    • Tocz głową koła w obie strony.
    • Wzruszaj ramionami ? unoś i opuszczaj ramiona przez kilka sekund.
    • Kręć kółka ramionami do przodu i do tyłu.
    • Wykonuj mini ? nożyce ze stopami uniesionymi nad podłogą.
    • Przeciągaj się.
  • Zrób sobie przerwę ? najlepiej wyjdź zaczerpnąć świeżego powietrza ? bez nikotyny! Porozciągaj swoje ciało ? stań na palce i wyciągnij dłonie wysoko do góry, wykonaj kilka skłonów. Zrób szybki spacer dookoła budynku, a wracając do biura zrezygnuj z windy na rzecz miarowego marszu po schodach.