Pigułka nieszczęścia ? czyli wpływ leków na kościec

Wiemy, że leki niekorzystnie wypływają na żołądek, wątrobę, nerki ? ale czy zdajemy sobie sprawę z ich wpływu na nasze kości?

Nie mamy czasu na chorowanie. Ani ochoty. No i przede wszystkim mamy XXI wiek i cały wachlarz leków skutecznych na niemal wszystko. Boli nas głowa? Łykamy pigułkę. Na bóle menstruacyjne? Też jest na to tabletka. Przeziębienie? Mamy tabletki i proszki do rozpuszczania w gorącej wodzie. I jeszcze musujące witamy albo suplementy diety w kapsułkach.

Łykamy, popijamy i nie zastanawiamy się nad tym, w jaki sposób te wszystkie specyfiki oddziałują na nasz organizm. A przecież nie są one obojętne nie tylko dla naszego układu trawiennego ? leki mają również negatywny wpływ na nasze kości.

Francuscy uczeni przeprowadzili badania na grupie ponad 8.000 kobiet w wieku powyżej 65 roku życia. Przez 5 lat monitorowano poziom zażywania przez badane wszelkich farmaceutyków. Okazało się, że 15% badanych doznało co najmniej jednego złamania, z czego 4% wszystkich złamań stanowiły złamania stawu biodrowego.
Badania wykazały, że środki psychotropowe podnosiły ryzyko złamań o 40% w porównaniu do kobiet, które nie zażywały tych leków. Ponadto wykazano, że leczenie antydepresantami zwiększa ryzyko zwłaszcza złamania biodra o 25% i to niezależnie od rodzaju przyjmowanego leku przeciwdepresyjnego.
( http://www.choroby.senior.pl/78,0,Antydepresanty-zwiekszaja-ryzyko-zlaman,19865.html).

 

Niekorzystny wpływ na kości wykazują również leki przeciwpadaczkowe podawane dzieciom ? obniżają one gęstość mineralną kości.(http://www.forumneurologiczne.pl/wiadomosc/niekorzystny-wplyw-lekow-przeciwpadaczkowych-na-gestosc-mineralna-kosci-u-dzieci/4172.html).

W literaturze fachowej można znaleźć szereg doniesień na temat oddziaływania leków zakrzepowych na układ kostny. Wpływają one w sposób istotny na metabolizm tkanki kostnej , zaburzając procesy przebudowy tkanki kostnej i kościotworzenia.
Choć dotychczas nie stwierdzono bezpośredniej zależności pomiędzy wielkością dawek oraz czasem stosowania a ilościowymi zmianami w strukturze tkanki kostnej, wiadomo, że osteoporoza jest jednym z najczęstszych powikłań przewlekłej terapii antykoagulacyjnej.

(http://www.czytelniamedyczna.pl/1898,wplyw-przewleklej-terapii-lekami-przeciwzakrzepowymi-na-tkanke-kostna-przeglad.html).

Również nie wszystkie leki przeciwbólowe nie pozostają obojętne dla naszego kośćca. Dowiedziono też, że tabletki zawierające matamizol mogą uszkodzić szpik kostny.
(http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/domowa-apteczka/leki-przeciwbolowe-pod-lupa-co-robic-by-nie-zaszkodzily_33514.html).

Jaki morał płynie z powyższego zestawienia? Absolutnie nie namawiamy do odstawiania przepisanych przez lekarza medykamentów. Zachęcamy natomiast do pogłębiania wiedzy na temat wpływu stosowanych przez nas środków na nasz organizm, metod zapobiegania występowaniu skutków ubocznych oraz minimalizowania konsekwencji ich wpływu na nasz organizm.
W przypadku środków przeciwbólowych przypominamy ? tabletki to nie cukierki. Uśmierzanie bólu na własną rękę preparatami dostępnymi bez recepty nie jest rozwiązaniem! Ból to sygnał od naszego organizmu, że coś się dzieje ? i dlatego należy szukać przyczyny bólu, a nie likwidować jej objawy.

 

Brak komentarzy

Komentuj

Komentarz