Jaki materac do spania wybrać?

Wraz ze wzrostem liczby osób, które dotykają choroby i bóle kręgosłupa, wzrasta świadomość dbania o zdrowie pleców. Coraz chętniej stosowane są właściwie wyprofilowane ergonomiczne krzesła biurowe, masażery, poduszki lędźwiowe itp. Wiele osób nie zdaje sobie jednak sprawy z tego, że o kręgosłup należy zadbać nie tylko w dzień, ale i w nocy. To, na czym śpimy, ma ogromny wpływ na kondycję naszych pleców i ogólne samopoczucie przez cały dzień.

 

Ładne, ale czy wygodne?

Łóżko czy kanapa (służąca często także do spania) muszą pasować do wnętrza i spełniać nasze wymagania estetyczne. Ale czy nie zapominamy o wygodzie? O naszym zdrowiu? Kanapa z dzielonym oparciem, siedziskiem lub ozdobnymi tłoczeniami może zachwycać designem, ale może też negatywnie wpływać na kondycję pleców i ogólny poziom wypoczynku.

A co w przypadku łóżek sypialnianych? Tutaj także często ograniczamy się do efektów wizualnych, oszczędzając jednocześnie na dobrym materacu do spania. A to błąd, o którym być może przypominać sobie będziemy każdego ranka, wstając zmęczeni i „połamani” z nieodpowiedniego materaca.

Jaki zatem powinien być ten najlepszy materac do spania?

Przeglądając oferty producentów materaców do spania oraz sklepów, najczęściej trafiamy na materace:

  1. sprężynowe
  2. kieszeniowe
  3. piankowe
  4. lateksowe

Co je różni? Oczywiście budowa. Ale jak przekłada się to na komfort spania?

Dobry materac powinien podpierać ciało na całej długości. Powinien być w stanie dopasować się do naturalnych kształtów użytkownika. Powinien wgłębiać się na wysokości pośladków i bioder na tyle, by podeprzeć jednocześnie odcinek lędźwiowy pleców, utrzymując ciało w linii prostej, zarówno podczas leżenia na plecach, jak i na boku. Odpowiedni materac musi być też sztywniejszy w tych okolicach, gdzie ciężar ciała jest największy (tułów) i bardziej miękki tam, gdzie działa mniejszy nacisk (nogi, głowa). Najlepiej, kiedy dzieli się na 7 stref twardości (stref ortopedycznych). Norm tych nie spełniają materace sprężynowe.

Kolejnym ważnym czynnikiem wpływającym na jakość materaca jest tzw. elastyczność punktowa. Polega ona na tym, że materac odkształca się tylko w tych punktach, na które wywierany jest nacisk, a nie w całej strefie wokół. Pozwala to na idealne podparcie ciała w każdym punkcie. Zachowane są wtedy naturalne, anatomiczne krzywizny kręgosłupa, lecz bez konieczności angażowania mięśni. Dzięki temu podczas snu odpoczywa nie tylko kręgosłup, ale też wszystkie mięśnie, które rozluźniają się w pełni i regenerują. Wymogów tych nie spełniają materace kieszeniowe.

Wszystkie powyższe pożądane cechy posiadają jedynie dobrej jakości materace piankowe oraz materace lateksowe.

Materace piankowe produkowane są z pianki poliuretanowej o dużej gęstości i odporności na wygniecenia. Najlepsze z nich pokryte są warstwą pianki termoelastycznej z pamięcią kształtu (inaczej pianki wiskoelastycznej lub visco). Pianka ta zmienia swą gęstość w zależności od temperatury. W punktach najcieplejszych (czyli tam, gdzie nacisk ciała jest największy) staje się ona bardziej miękka, jednocześnie zmniejszając ten nacisk. Działanie takie zapewnia równomierne rozłożenie ciężaru ciała na dużej powierzchni. Użytkownik ma wrażenie lekkości i miękkości Czuje się delikatnie otulony, gdyż pomiędzy ciałem a materacem nie pozostaje nawet odrobina wolnej przestrzeni.

Materace lateksowe produkowane są z pianki powstającej na bazie naturalnej żywicy drzewa kauczukowego (najlepiej, kiedy naturalny lateks stanowi min. 20%). Charakteryzują się świetną elastycznością punktową. W kontakcie z obciążeniem (ciałem użytkownika) wgłębiają się tylko w tych miejscach, gdzie wywierany jest nacisk i jednocześnie dość sztywno stabilizują te strefy, które nie naciskają mocno (zwłaszcza odcinek lędźwiowy pleców). Właściwości te są na tyle pozytywne dla zdrowia, że niektóre materace lateksowe rejestrowane są nawet jako wyrób medyczny o potwierdzonym działaniu.
Dostępne są również materace składające się z dwóch warstw: lateksowej oraz z pianki visco z pamięcią kształtu. Można wtedy czerpać z zalet obu tych elementów.

 

Podsumowanie

Zastanawiając się nad zakupem łóżka skupmy się przede wszystkim na tym, na czym będziemy leżeć, a nie na samej ramie. Tym bardziej, że przesypiamy około 30% naszego życia. Sen jest najlepszym i jedynym skutecznym odpoczynkiem dla naszego ciała. Pozwólmy więc, by organizm we śnie otrzymał maksymalny komfort i relaks. Dajmy sobie lepszy nastrój, większą energię do życia i lepsze zdrowie.

 

Źródło:
materiały www.mildis.pl

Brak komentarzy

Komentuj

Komentarz