Bądź fit – graj w fitball!

Piłka rehabilitacyjna, często zamiennie nazywana bywa piłką gimnastyczną.  To pompowana, duża piłka o wielu zastosowaniach. Produkt ten zyskuje coraz większą popularność w ostatnich czasach. Moda na używanie tych piłek przyszła do Polski z Zachodu, gdzie noszą one anglojęzyczną nazwę: fitball.

Zastosowanie piłki rehabilitacyjnej / gimnastycznej

Piłka rehabilitacyjna zastosowanie znajduje najczęściej w różnorodnych ćwiczeniach fizycznych. Wykorzystywać je można ? w zależności od potrzeby ? do treningu różnych partii mięśni. Najczęściej używa się jej do wzmacniania mięśni brzucha i pleców. Z jej użyciem wykonywać można popularne ?brzuszki? (leżymy na piłce plecami.) Można również kłaść się na brzuchu, dłonie ułożyć za głową i unosić tułów. Takie ćwiczenie wzmacnia z kolei grzbiet. Możliwy jest również trening rąk, klatki piersiowej oraz barków. Najpowszechniejszym ćwiczeniem tutaj są popularne ?pompki?, tyle że z nogami ułożonymi na piłce i dłońmi wspartymi na podłodze.
Pomysły na takie i inne ćwiczenia łatwo odszukać w sieci – wystarczy wpisać hasło typu: ?ćwiczenia z piłką gimnastyczną? lub podobne.

Przewaga ćwiczeń z piłką nad ćwiczeniami po prostu na podłodze.

Piłka fitball jest miękka, a przez to niestabilna. Wszelkie ćwiczenia z jej użyciem aktywują dodatkowo mięśnie głębokie, odpowiadające m.in. za równowagę i odpowiedni balans ciała. Ponadto, aktywują więcej partii mięśni obwodowych, niż takie same ćwiczenia na stabilnym podłożu. Wzmocnienie mięśni głębokich daje bardzo dobre efekty wszystkim starającym się wyrzeźbić nienaganną sylwetkę. Inną niewątpliwą zaletą ćwiczeń z piłką gimnastyczną jest fakt, że dają one większą frajdę i są jednocześnie zabawą. Taki trening szybko się nie znudzi i łatwiej zachowamy motywację do regularnych ćwiczeń.

Inne zastosowania piłki

Fitball to także piłka rehabilitacyjna. Jej cechy opisane wyżej i możliwość wykonywania na niej wielu różnorodnych ćwiczeń wykorzystywane są w leczeniu urazów i chorób kręgosłupa. Trening na piłce dobrze wzmacnia mięśnie grzbietu i brzucha, by odciążały kręgosłup w utrzymywaniu właściwej pozycji. Często stosuje się go w rehabilitacji stawów nóg oraz rąk.

Piłka gimnastyczna może być też używana jako piłka do siedzenia. Jest to polecane szczególnie osobom zmagającym się z bólami kręgosłupa. W ramach profilaktyki chorób kręgosłupa zaleca się siedzenie na piłce wszystkim osobom, które spędzają w tej pozycji długie godziny. To grupa wysokiego ryzyka schorzeń i zwyrodnień kręgosłupa. Siedzenie jest bowiem najgorszą możliwą pozycją dla pleców. Piłka zapewnia tzw. ?siedzenie dynamiczne? – stymuluje małe ruchy krążków międzykręgowych (dysków). Dzięki temu dyski układają się w prawidłowy sposób i nie są narażone na niepotrzebne obciążenia. Siedzenie dynamiczne zapobiega też uszkodzeniom samych dysków i chroni przed powstawaniem częstej choroby kręgosłupa ? dyskopatii.

Na takiej piłce można siedzieć na stałe lub uzupełniająco, np. w czasie wolnym (zamiast na kanapie czy krześle), albo przez część dnia pracy.

Jak wybrać piłkę do gimnastyki, rehabilitacji lub siedzenia?

Podarujmy sobie zakup tych najtańszych i ? co za tym idzie ? najgorszych jakościowo. Mogą one stać się niebezpieczne w przypadku pęknięcia i spowodować bolesny uraz. Najlepiej wybierać piłki posiadające system ABS (Anti Burn System), który zapobiega nagłemu wybuchowi piłki w przypadku rozcięcia. Dzięki temu systemowi spokojnie zdążymy wstać z piłki w przypadku jej uszkodzenia, zamiast upaść nagle na podłogę. Warto też zwracać uwagę na to, czy piłka ma dodatkowe certyfikaty, np. jest zarejestrowana jako wyrób medyczny.

Korzystajmy zatem z wielu różnorakich zalet, jakie daje nam ten niedrogi, a jakże wielofunkcyjny i przydatny produkt.

Brak komentarzy

Komentuj

Komentarz